zondag 2 februari 2014

Gelukkig Nieuwjaar, heidense zondagsschool, trancereizen en meer..


Imbolc, Chinees Nieuwjaar, Sarasvati Maha gevierd, Maria Lichtmis, kennelijk is er nu een moment in tijd en ruimte dat om aandacht vraagt, een keerpunt. Een weg naar ontkiemen, zo, over een paar maanden...
Bij en in mij is ook van alles gaande, vandaar dat ik even een tijdje niet geblogd heb. Mijn oververmoeidheid/overbelasting die begin november onontkoombaar werd is nog steeds niet helemaal voorbij. En ondertussen gebeurt er van alles van binnen en van buiten: verhoudingen met familieleden veranderen, mijn hele lichaam gaat anders staan, de hoofdpijn komt en gaat, en de vermoeidheid blijft gelukkig steeds vaker weg. Dit weekend weer even een terugval: erg vermoeid, en veel hoofdpijn. Inmiddels weet ik dat dit morgen helemaal anders kan zijn, en maak ik me geen zorgen meer. Ik geef me over aan de transformatie die gaande is. Eerst heel sterk naar binnen toe, nog in het jaar van de Waterslang, en nu gaat de beweging meer naar buiten, mooi mee met het Luchtpaard.

In december werd me duidelijk dat de tijd rijp is voor een sjamanistische weekendschool voor kinderen en jongeren in het noorden. Er is een prachtige plek hier in Harkstede die we als uitvalsbasis kunnen nemen: Studio Naast de Bron. Hier geef ik ook altijd de trancereisavonden. En er zijn vast genoeg kundige, geïnspireerde volwassenen die samen zorg willen dragen voor een jaarprogramma met een paar uur op zaterdag, en een paar uur op zondag! De natuur is bij de hand, inclusief een meer, er kan gesport worden, gemediteerd, geknutseld en geklust, er kunnen basislessen gegeven worden, gedanst worden, yoga, mandala's tekenen enz. enz enz., ik houd me aanbevolen voor reacties! Wat ik voor ogen heb is een soort mix tussen padvinderij en zondagsschool, maar dan paganistisch/sjamanistisch. Een basis voor kinderen en jongeren tussen 4 en 24 die ze in het huidige onderwijs nergens krijgen. De werktitel is 'Zondagskinderen' (met dank aan Mieke).
Mijn plan is om in september 2014 hiermee te beginnen, en ik wil graag rond maart een werkgroep starten die de precieze invulling en uitvoering gaat verzorgen. Het zal per deelnemende volwassene één, hooguit twee uur in de week kosten om voor de kinderen en jongeren een geweldig leuk en goed programma te verzorgen, iedere week of veertien dagen - dat hangt ook weer van de werkgroep af. Wat een geschenk kunnen we kinderen en jongeren hiermee geven... doe jij mee? Stuur me dan even een FBberichtje.

Verder is er al weer een trancereis geweest in het nieuwe jaar, nu twee weken geleden. Het was een reis die vooruitblikte naar 2014. Wederom veel gebeurd. Sommige mensen hadden uitgebreide ervaringen waarin heel veel verschillends plaatsvond, anderen hielden het bij rustige ervaringen, tot zelfs een zo diepe slaap toe, dat diegene niet eens gemerkt had dat ik was begonnen met trommelen! Het is duidelijk dat de ervaring zich diep genesteld heeft. En nu maar kijken wat het Jaar van het Houten Paard gaat brengen... ikzelf had een heel sterke klankervaring, en er waren weer allerlei spirits aan de knutsel, maar nu in de vorm van licht- en geluidsenergie. Mooi om mee te maken.

De volgende keer is op 21 februari. We zullen ons richten op dat wat wil ontkiemen, zo in het laatste deel van de winter. Muziek zal de leidraad zijn, samen met de drum. Misschien gaat Helena dwarsfluiten? We zullen het merken.... Laat even weten op de FBpagina van Naast de Bron dat je komt, dan kunnen we er rekening mee houden met thee en lekkers. En vergeet je sloffen niet!

Wees gezegend, en ga met het Paard,

Maria

Geen opmerkingen:

Een reactie posten