zaterdag 25 augustus 2012

Ursa, de Berengodin, en Sjamanistisch Liefdewerk

Tijdens het Lorelei Vrouwenfestival zal ik twee workshops geven:

Ursa, de Berengodin en
Sjamanistisch Liefdewerk

Ursa is de latijnse benaming voor Artio, de Keltische Berengodin. Omdat ik vroeger latijn op school heb gehad, vond ze het kennelijk passend om zich met deze naam voor te stellen in de droom die ik een aantal jaren geleden over haar had. Het maakt ook niet veel uit: beide woorden betekenen Berin. Wel is het kenmerkend voor de Kelten, die meer waarde hechtten aan betekenis dan aan woorden.
In de oude traditie, vertelde ze mij, was zij de beschermster van het leven, vooral van jonge, onbesuisde meiden, en belichaamde zij de verbinding met Sirius, de Hondsster. Sirius is de Sjamanenster bij uitstek, hier komen de sjamanen vandaan. Ook kan zij diep in de Aarde afdalen en hier heling en inzichten opdoen, die ze vervolgens met de mensen deelt. Zo beweegt zij zich tussen de kosmos en het centrum van de aarde.
Hierdoor heeft Ursa ons heel veel te bieden. In de droom die ik over haar had heeft ze me een aantal energie-oefeningen gegeven, en een aantal doe-het-zelf technieken om elkaar te ondersteunen in het verkrijgen van zelfinzicht en het versterken van helingsprocessen. Deze oefeningen zal ik in de workshop doorgeven. Ook zullen de deelneemsters zelf aan de slag gaan met de nieuwe technieken: je gaat ze direct op elkaar toepassen.

Sjamanistisch Liefdewerk is een heel ander verhaal. Ik heb deze term bedacht om een naam te hebben voor... ja, voor wat? Om ruimte te scheppen voor wat zich maar tussen ons voordoet, en dat liefdevol en met aandacht gestalte te laten krijgen. Klinkt zweverig, is het in de praktijk niet.
In deze workshop ervaar je Liefde in welke gestalte ze zich ook maar aandient. Ik word bijgestaan door twee geweldige, liefdevolle vrouwen. Samen zullen we er zorg voor dragen dat jij Liefde (opnieuw) leert kennen, voelen, beseffen. En je zult een liefdevol geschenk ontvangen, vanuit sjamanistische praktijk.
Hoe dat er uit zal zien? Ik weet het nog niet. Om dit wonder te kunnen laten gebeuren zullen we eerst bij elkaar moeten komen. Wel verheug ik me er zeer op, vanuit de ervaring van eerdere consulten en workshops!

De workshop van Ursa is op zaterdagcohtend, die met Sjamanistisch Liefdewerk op de zondagochtend. Ik hoop de deelneemsters aan het Lorelei Vrouwenfestival daar te treffen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten